Wednesday 1 June 2011

Sihir MerOsaKkan UmMah



"Ada tiga golongan manusia yang tidak akan masuk ke dalam syurga, iaitu peminum khamar ( arak ), orang yang mempercayai sihir dan pemutus silaturrahim" ( Hadis Riwayat Ahmad )


Tujuh Perbuatan Maksiat


-Dari Abu Hurairah bahawa Nabi Muhammad S.A.W ada menyatakan: 
"Jauhilah tujuh perbuatan maksiat." Para sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apa itu?" Nabi S.A.W kemudiannya menjawab, "Syirik kepada ALLAH, sihir, melakukan pembunuhan yang diharamkan oleh ALLAH kecuali yang dibenarkan, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri dalam peperangan dan menuduh berzina wanita-wanita mukmin yang lalai..." ( Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim )


Ibnu Qudamah al-Muqadassi berkata, "Sihir adalah rangkaian perkataan yang ditulis atau diucapkan, atau melakukan sesuatu yang berpengaruh pada badan atau hati, atau akal orang yang disihir secara tidak lamgsung.. Antara kesan perbuatan sihir itu mampu mengakibatkan si MANGSA  menanggung penyakit, mati dan sebagainya."


Orang mukmin yamg menjumpai tukang sihir bagi tujuan mengenakan sihir kepada seseorang yang lain merupakan insan yang terlaknat dan dikutuk oleh ALLAH.. Tukang sihir  dan orang yang mengamalkannya merupakan orang merendahkan martabat dirinya ke lembah terhina di sisi ALLAH...Mengamalkan sihir merupapkan petanda bahwa sesorang itu sudah tercabut imannya....Orang mukmin yang teguh imannya sukar untuk termakan hasutan syaitan agar mendekati sihir.. Firman ALLAH SWT :....


"Maka Musa merasa takot dalam hatinya. Kami berkata: Janganlah kamu takot, sesungguhnya kamulah yang paling unggul ( menang ). Dan lemparkanlah apa yang ada di tangan kananmu, nescaya ia akan menelan apa yang mereka perbuat...Sesungguhnya apa yang mereka perbuat itu adalahtipu daya tukang sihir ( belaka ). Dan tidak akan menang tukang sihir itu dari mana sahja ia datang." Surah Taha: 67-69 


Pepatah cina ada mengatakan, "Dosa adalah sumber kesensaraan" Manakala John.L Spalding pula berkata "Fikiran yang kotor, hati yang tidak ada perasaan dan keinginan yang tidak dipenuhi adalah akar kejahatan.."Berkata Joseph Roux, "Kejahatan sering menang, tetapi tidak dapat menguasai keadaan." 


Imam Hassan Al-Banna yang lain ada dikatanya.," Sesesorang itu blumlah dikatakn sebagai muslim yang sebnar sehingga dia menerapkan hukum dan akhlak Islam pada dirinya, serta menjaga batas-batas perintah ALLAH dn Rasul-Nya."

Nabi Muhammad S.A.W bersabda :
"Barangsiapa yang membuat sartu simpul kemudian dia meniupinya sesungguhnya dia telah menyihir..Barangsiapa menyihir.., sesungguhnya dia telah berbuat syirik." ( Hadis Riwayat an-Nasa`i )


Kesimpulannya disini...jgnlah kita menhampiri perkara2 yg dilaknat oleh ALLAH seperti sihir..jauhi lah.  nescaya kamu akn selamat..insyaALLAH...wallahua`lam...







No comments:

Post a Comment